Pilates

Smidighed & styrke

Om underviseren
Jeg har undervist i 10 år i aftenskoleregi i cubansk salsa. I foråret 2016 tog jeg uddannelsen som pilatesinstruktør og er begejstret for også at få lov til at undervise i pilates. Selvom salsa og pilates rent tempomæssigt ligger i hver sin ende af skalaen, handler begge dele om kropsbevidsthed og livsglæde. Glæden ved at komme i kontakt med kroppen på en måde, som man ikke gør til hverdag. I både pilates og dans bliver kroppen en kraftfuld og livsbekræftende forbundsfælle. Selvom den måske ikke altid makker ret, eller ikke har den styrke, smidighed eller rytme, man kunne ønske sig, er den stadig helt unik. Det er godt at mærke, at den er i live og gerne vil lege med - omend nogle gange på helt egne præmisser.
Hvorfor dyrke Pilates?
Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, og efter 30 gange har du fået en ny krop. Sådan sagde Joseph Pilates, da han udviklede træningsformen for knap 100 år siden.

At man ligefrem kan få en ny krop af at dyrke pilates er måske at tage munden for fuld, men pilates går ind og arbejder med kroppen både mentalt og fysisk, så du får det bedre med din krop og i din krop.

Pilates er en blid form for styrketræning, som giver slanke, stærke og smidige muskler. Pilates fokuserer meget på kropsstammen, så ryg, lænd, mave og bækkenbund bliver styrket. Samtidig arbejdes der med en helhedstilgang til kroppen, fordi hver celle og muskel er en del af det større billede. Derfor er det f.eks. også vigtigt at arbejde med musklerne i fødderne, fordi de er kroppens fundament, eller vejrtrækningen, fordi et godt og roligt åndedræt hjælper til at udføre øvelserne bedre og samtidig giver hovedet og kroppen ro.

Så måske kunne Pilates lige så godt have sagt: en sund sjæl i et sundt legeme. Det er en rolig motionsform, og et godt afbræk fra en stressende hverdag. Efter en omgang pilates er du bedre rustet til en dag med stillesiddende eller monotont arbejde.

Kort fortalt giver pilates en bedre kropsholdning, øget kropsbevidsthed og en stærkere og mere smidig krop. Den skånsomme træning kan modvirke overbelastningsskader og skabe god balance mellem krop og sind.